En de verwachting is dat dit aantal in 2024 zal stijgen naar 230.000 kinderen. Door middel van specials en online programma's wil de kinderzender het gesprek openen en de schaamte en het taboe doorbreken.
Robert Fortuijn, genremanager Kinderen van de NPO, vertelt: 'We merken dat het onderwerp armoede steeds meer speelt binnen onze Zapp-doelgroep. Als je de cijfers van het CBP ziet, is het duidelijk dat het om een significante groep kinderen gaat. We zeggen in Nederland vaak dat je niet arm kunt zijn, maar dat kan dus wél. In de programma’s die we uitzenden komen voorbeelden voorbij waarin beide ouders werken en toch niet rond kunnen komen.'
In de programma's op NPO Zapp komen kinderen zelf aan het woord over armoede. In een special van Het Klokhuis vertelt een kind: 'Ik zorg vooral voor mijn twee zusjes. Mijn vader is er heel weinig. Hij heeft twee banen. Overdag en ’s nachts. Hij werkt keihard. En nog hebben we bijna geen geld.'
Door kinderen uit te leggen wat armoede is en hoe gezinnen in zo'n situatie kunnen belanden, hoopt Zapp het taboe rond armoede te doorbreken en kinderen te stimuleren om erover te praten.
Speciaal voor de Week van de Armoede is een verzamelpagina gemaakt. Daarop staat een overzicht van alle programma's en informatie rondom het thema.