Al wandelend of fietsend verdienen mensen Fitcoins: punten waarmee ze via een catalogus producten of uitjes kunnen uitzoeken. Lonneke van den Hoogenhoff vertelt: ‘Het is een win-win-situatie, want mensen gaan bewegen én kunnen gezonde producten kopen, die in de supermarkt vaak duur zijn.’ Ook de uitjes zijn een grote hit, bijvoorbeeld naar We-Jump, het Speelhuis of brasserie Welkom Thuis. Ook Kids Plaza, Laco, Helmond Sport en het Kasteel van Sinterklaas zijn populair. Door bewust te kiezen voor een heel gevarieerd aanbod aan activiteiten kunnen alle bezoekers van Super Sociaal worden gemotiveerd.
Zelf is Lonneke sinds begin 2022 vrijwilliger bij Jibb+, waar ze het Fitcoinproject naar zich toe heeft getrokken. Het concept was al bedacht, de flyers lagen klaar. Maar men moest nog van start gaan en het project moest bekendheid krijgen. Sinds eind vorig jaar voert Lonneke haar werkzaamheden uit samen met Liesbeth Konings van Super Sociaal uit. In samenwerking met Wim Brouns van Super Sociaal en Rob van der Wijst van Jibb+ zijn ze de kartrekkers van het project.
Inmiddels verzamelt ruim 20% van de klanten van Super Sociaal Fitcoins, wat neerkomt op ruim 350 deelnemers. Omdat het installeren van de bijbehorende app nogal wat stappen vereist en sommige mensen daarvoor de digitale vaardigheden missen, staan Lonneke en Liesbeth regelmatig in de winkel om bezoekers te helpen. Dit biedt ook meteen de kans om het gebruik van de app goed uit te leggen. Ook wanneer er activiteiten worden georganiseerd, zijn de twee aanwezig om Fitcoins te promoten: ‘Op de parkeerplaats van de Super Sociaal is al een aantal keer een Tiny Restaurant georganiseerd, waarbij producten van het land rechtstreeks naar de mensen worden gebracht. Er worden lekkere, gezonde dingen uitgedeeld, en dat is voor ons een mooi moment om deelnemers te werven.’
Lonneke gaat verder: ‘Het is een mooi project met maatschappelijk belang. Ik vind het nog altijd raar dat gezond eten zo duur is. Niet gek, dat mensen die weinig te besteden hebben dan eerder grijpen naar een doos frikandellen dan naar die appels. Bedenken hoe je gezond moet eten is niet zo moeilijk, maar als je het niet kunt betalen wordt het een ander verhaal. Zeker wanneer je meerdere monden te voeden hebt.’
Het verschil tussen de Voedselbank en de Super Sociaal is dat mensen zelf hun boodschappen doen. Men krijgt geen doos met producten, maar kan zelf kiezen wat er (tegen een gereduceerd tarief) gekocht wordt. En door Fitcoins te verzamelen kunnen de boodschappen worden aangevuld met gratis gezonde producten. Hoe succesvoller het Fitcoinproject wordt, hoe meer er gratis wordt weggeven. Om dit te kunnen blijven doen zijn Lonneke en Liesbeth druk bezig met het aanschrijven van fondsen en bedrijven, op zoek naar structurele sponsoring. Lonneke: ‘We krijgen veel positieve reacties, mensen zijn erg blij dat ze voor gratis producten of uitjes kunnen sparen. Vaak gaat het om uitjes die mensen anders met geen mogelijkheid kunnen betalen. We hebben een aantal fanatieke deelnemers, die bijna elke week in de top drie staan. Het zou mooi zijn als we nog heel veel meer mensen voor dit project kunnen motiveren!’.
Wil je meer weten over Fitcoins? Neem dan contact op met Lonneke van den Hoogenhoff.