Submenu

Een mystery guest om je communicatie te verbeteren

28-10-2022

In de rol van ambassadeur van Ruimte om te Leven heeft Tess van Schijndel de laatste maanden als mystery guest een flink aantal websites bezocht van organisaties die verbonden zijn met het platform.

Tess van SchijndelTess: 'Ik ben in de schoenen gaan staan van de doelgroep van de organisatie; de bezoeker die informatie wil, vragen heeft, hulp nodig heeft. Dat was een mooie uitdaging, want de ene website is de andere niet!

Toch is er sprake van een rode draad, van zaken die bij elke website terugkomen. Elke organisatie wil haar doelgroep bereiken, en elke organisatie zoekt naar de beste manier om dit aan te pakken. Dat begint bij hoe je jezelf als organisatie laat zien: hoe zet je jezelf neer en hoe wil je dat de bezoeker jou ziet?

Wat opvalt is dat organisaties veel over zichzelf vertellen. Hoe de organisatie is opgebouwd, hoe het bestuur eruit ziet, hoe men vergadert: vaak een erg technisch verhaal. Het heeft wel wat weg van een marketingcampagne, waarbij je een opdracht binnen wilt halen en daarom wilt laten zien dat je de beste bent.

Dat is prima als jouw doel is om nieuwe opdrachten te krijgen. Maar niet wanneer je je doelgroep beter wilt bereiken. Het is goed om te vertellen over de cultuur, structuur, visie en missie van je organisatie, ter ondersteuning van je uitstraling. Maar voor het bereiken van je doelgroep zijn deze dingen minder interessant.

Voor hen is duidelijkheid juist van het grootste belang, met als belangrijk onderdeel de menustructuur op de website. Bezoekers van een website hebben verschillende doelen, maar vaak komen deze neer op het zoeken naar informatie. Ze willen contactgegevens zien, zoals een telefoonnummer of adres. Of ze hebben een specifieke vraag waarop ze antwoord willen. Wie op zoek is naar informatie, ziet deze het liefst direct op de homepage, of anders via een duidelijke verwijzing in het menu. 

Maar vaak is het achterhalen van deze informatie een hele zoektocht:

  • Is er een zoekfunctie?
  • Is er een mogelijkheid om de website in een groter lettertype te lezen? Of is er een voorleesfunctie? 
  • Is er een kopje ‘contact’? En zo ja, staan daar een telefoonnummer of een adres, of alleen een contactformulier? En in dat laatste geval: als men ‘binnenkort’ contact opneemt, wanneer is dat dan?
  • Is er een pagina met veelgestelde vragen? En wat doe je wanneer jouw vraag daar niet bij staat?

Een probleem dat momenteel zeer actueel is, is de energiecrisis. Daarom ben ik op een aantal websites gaan zoeken naar informatie over dit onderwerp. Tot wanneer kun je bijvoorbeeld de energietoeslag aanvragen, wanneer je deze niet automatisch krijgt? Het antwoord op die vraag is niet op elke website duidelijk te vinden. 

Een ander probleem: taalgebruik. Omdat organisaties neigen naar een technische uitleg over hun organisatie, gebruikt men op de rest van de website vaak dezelfde technische taal. Ook wanneer men eigenlijk de doelgroep op een goede manier wil aanspreken. 

Vaak helpt het om met een frisse blik te kijken naar de communicatieuitingen van je organisatie, om te zorgen dat je jouw doelgroep weet te bereiken. Ik kan daarbij helpen, met feedback en concrete tips-van-Tess voor jouw organisatie.'

Neem voor meer informatie of het maken van een afspraak contact op met Tess van Schijndel.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Over ons

Ruimte om te leven | Helmond is een beweging die de tweedeling in Helmond wil tegengaan. Overheid, zorg, bedrijfsleven, welzijn en onderwijs steken de koppen bij elkaar om samen de kar te trekken.

Doe je mee?

Nieuwsbrief

Natuurlijk lees je al het nieuws op dit platform; neem vooral de url op in je favorieten!

Wil je ook onze digitale nieuwsbrief ontvangen?

Meld je aan

Volg ons via

    

 

 

Cookie-instellingen