‘Dat kan echt van alles zijn. Het kan gaan over gezonde voeding, over bewegen, maar zeker ook over financiële zaken. Natuurlijk is er veel informatie op verschillende websites te vinden, maar onze bewoners vinden het vooral fijn om er gewoon over te praten. Met specialisten, maar ook met elkaar. Je hoort echt zoveel over de persoonlijke situatie. Ik hoor de laatste tijd echt meer verhalen van mensen die in de problemen komen. Bijvoorbeeld omdat ze van hun kleine aow-uitkering ook nog hun kinderen ondersteunen. Of je hoort verhalen van mensen die niet zo gezond eten omdat dat veel te duur is. Kijk, als we het weten dan kunnen we samen zoeken naar een oplossing.’
Elk ‘huis’ en elk wijkhuis maandelijks een koffie-uurtje
‘Eigenlijk zou elk ‘huis’ in Helmond zo’n spreekuur moeten hebben. In de Ameideflat zijn er altijd zo’n 60 tot 70 mensen aanwezig: dat is zo'n 30% van onze bewoners. Je bereikt dus echt veel ouderen. Laatst hadden we een bijeenkomst waarbij vrijwilligers van de LEVgroep in gesprek gingen met onze bewoners. Er waren sociaal raadslieden en medewerkers van de formulierenbrigade die echt kunnen helpen. Dat werkt voor onze doelgroep veel beter dan verwijzen naar een website of folder. Daar maken ze nauwelijks gebruik van. Je moet gewoon in gesprek gaan met de mensen en laten zien hoe het allemaal werkt.’
Groot bereik
Beppie van Luijtelaar: ‘Ik denk dat dit de beste manier is om ouderen te bereiken. Als je kijkt naar de verzorgingshuizen in Helmond dan kun je daar echt duizenden ouderen zo bereiken. Ik vind dat zeker de moeite van het onderzoeken waard. En het begint echt bij een koffieuurtje. Iedereen kan het opzetten. Gewoon doen. Met elkaar belangrijke onderwerpen bespreekbaar maken. Begin klein, en bouw het uit. En – heel belangrijk, de mensen hebben contact met elkaar. Dat vind ik misschien nog veel mooier om te zien. En – overal in de wijkhuizen kun je zo’n koffie-uurtje opzetten.
Meer weten? Ik praat je graag bij, online of … bij een kop koffie.’