‘Het gaat eigenlijk om alle vragen op het gebied van zorg en welzijn. Voor jong en oud. Zie ons maar als een voordeur die voor iedere Helmonder open gaat als je ergens mee zit en even geen oplossing ziet. Wij zijn het eerste aanspreekpunt, lossen complexe en urgente vragen zelf op als het kan, of verwijzen door als het zeer complex is. Verwijzen is trouwens niet het goede woord, we werken samen met heel veel organisaties. Ja, en als bijvoorbeeld de veiligheid in het geding is, dan wordt er meteen gehandeld en geschakeld met bijvoorbeeld Veilig Thuis of de GGZ.’
Op volle sterkte
Tanja Banken is directeur van de organisatie die inmiddels al ruim 100 mensen rijk is. ‘We waren natuurlijk niet meteen op volle sterkte, terwijl er wel een enorme stapel dossiers, zo’n 1300, lag die om een oplossing vroegen. We begonnen dus met een forse achterstand. Het goede is, dat die niet meer groeit. De komende tijd gaan we wel extra inzetten op het inlopen daarvan. Daarbij moet ik wel aantekenen dat het rond krijgen en houden van de personele bezetting een punt van aandacht blijft. We zoeken continu sociaal werkers jeugd en gezin. Er is veel werk aan de winkel; in Helmond is nagenoeg elke wijk een aandachtsgebied.’
Samenwerken met zorg en welzijn
Vanaf 1 januari van dit jaar wordt er keihard gebouwd aan de Sociale Wijkteams Helmond. Tanja: ‘We hebben echt een stevige opdracht. We zijn met vier clusters die samen in elke wijk van Helmond actief zijn (zie schema). Die ‘punten’ moeten uiteindelijk ‘voordeuren’ worden, locaties van de teams, in een wijkhuis bijvoorbeeld. Achter die voordeur zitten alle mogelijke vormen van zorg en ondersteuning. Nu al werken we samen met bijvoorbeeld IB’ers en zorgcoördinatoren van alle scholen, waar we vaak fysiek aanwezig zijn. Ook met huisartsen komt de samenwerking op gang; als bij een consult duidelijk wordt dat er sprake is van sociale problematiek, kunnen wij meteen ingeschakeld worden. Het is toch gemakkelijker als je in het gebouw aanwezig bent.’
Snelheid van handelen bepaalt succes
Snelheid van handelen en dichtbij zijn belangrijke factoren voor ‘succes’ van de Sociale Wijkteams. De achterstand zoals hierboven vermeld staat de gewenste situatie nog wel in de weg. Tanja: ‘Als wij meteen ingeschakeld worden kunnen we voorkomen dat problemen groter en complexer worden en een oplossing verder uit beeld verdwijnt en ‘zware’ zorg nodig is. De Sociale Teams zijn echt een uitvoeringsorganisatie die zoveel mogelijk zelf met de oplossing aan de slag gaat. Maar we zijn nog aan het opbouwen en achterstanden aan het wegwerken. Dat heeft de komende maanden prioriteit. Nu verwijzen we nog 80% van de mensen door naar een van onze Helmondse partners. Dat moet naar 20%. Ik ben ervan overtuigd dat dat kan; we zien het ook nu al gebeuren. Door meteen te handelen, voorkom je dat de problematiek complexer wordt.’
Wij blijven tot het is opgelost
De Sociale Wijkteams werken samen met heel veel organisaties in de stad. ‘Dat is echt heel breed. Van SMO tot savant, van ROC tot basisschool, van LEVgroep tot huisarts. Als iemand bij ons door de deur komt, wordt er gewoon hulp geregeld. Ik durf gerust te stellen: wij blijven tot het is opgelost.’
Cluster
|
Contactgegevens per cluster
|
Indeling clusters
(wijk/postcodes)
|
Open spreekuren
|
Noord
|
Wijkhuis de Terp
Breitnerlaan 5
5702TX Helmond
088 – 00 17 301
noord@sthelmond.nl
|
Noord
5702
|
Donderdag
9.00 – 10.00 in De Terp
|
West
|
Wijkhuis de Westwijzer
Cortenbachstraat 70
5707 TJ Helmond
088 – 00 17 304
west@sthelmond.nl
|
Mierlo-Hout, Brandevoort, West Warande, Stiphout
5706, 5708
|
Maandag
15.00 – 16.00
De Westwijzer
|
Oost
|
Wijkhuis de Brem
Rijpelplein 1
5709 BT Helmond
088 – 00 17 302
oost@sthelmond.nl
|
Oost, Brouwhuis, Rijpelberg
5703, 5704, 5709
|
Dinsdag
10.00 – 11.00 in De Brem
|
Binnenstad
|
Bindersestraat 4
5701 SZ Helmond
088 – 00 17 303
binnenstad@sthelmond.nl
|
Binnenstad
5701, 5705
|
Donderdag
9.30 – 11.00
De Fonkel
Prins Karelstraat 123
|